Rotorua, Bay of Plenty, Mt. Ruapehu, Whangunai Riv - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Niels Voorhorst - WaarBenJij.nu Rotorua, Bay of Plenty, Mt. Ruapehu, Whangunai Riv - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Niels Voorhorst - WaarBenJij.nu

Rotorua, Bay of Plenty, Mt. Ruapehu, Whangunai Riv

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

01 November 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Kia ora!
Na een week stage, gingen we voor een lang weekend (maandag was een feestdag) naar de vulkanen, kraters, Maori’s en kiwi’s bij Rotorua & Bay of Plenty. Na een voorspoedige reis kwamen we aan bij Rotorua, waar we vrijwel direct met een gondel omhoog gingen. Na wat foto’s en wat eten, pakten we een ludge (soort klein sleetje op wieltjes) en raceten we van de berg af over diverse parcours. Hetgeen wat bij de wintersporters onder ons waarschijnlijk beter bekend is onder de naam rodelen. Na heel wat hilarische en soms ook spannende momenten eindigde we met een skyswing (soort gigantische schommel, net als in Walbi World), wat ook erg leuk was.
Nadat we eindelijk een slaapplaats hadden gevonden, hebben we de stad een beetje verkend. We zagen de ene vulkanische modderpool na de andere en ook nog een prachtig museum. ’s Avonds zijn we naar een Maori Village geweest, om toch nog wat van de oorspronkelijke bewoners te zien. Na een welkomst drankje en wat verhalen over de Maori’s, konden we eerst zien hoe ons diner onder de grond klaar werd gestoomd, waarna we een spoedcursus Maori’s kregen. Ook werd er een show opgevoerd met een echte Maori kano in het regenwoudachtige riviertje wat ernaast lag. De show ging ergens anders verder en er van alles werd verteld over de oude gewoontes, huizen, wapens etc. Natuurlijk mocht de welbekende HAKA niet ontbreken, net zoals je deze minstens een keer gedaan moet hebben als je hier in NZ bent geweest (kan ik dus ook afstrepen  ).
Na de show hadden ons diner en gingen we het donkere bos in om onze eerste lichtgevende glowwormen te spotten. We hebben er een aantal gezien, maar echt indrukwekkend was het niet. Gelukkig gaan we daarvoor nog naar een andere plek. Al met al was het een erg leuke dag!
De volgende dag waren we vroeg opgestaan om naar een vulkanisch park te gaan. Maar aangezien we inmiddels wel een beetje genoeg van de luchtjes van moeder (lees: modder) natuur hadden, zijn we niet naar binnen gegaan, maar hebben we wat andere mooie dingen bekeken, zoals wat meren, The Rainbow Mountain, en een kiwi plantage. Eenmaal aangekomen bij de Bay of Plenty hebben we een strandwandeling gemaakt en wat foto’s genomen van de grote oceaan. Ook heb ik hier eindelijk m’n eerste Fish ’n Chips op, wat ook niet voor niets op de To-Do-List stond.
Op maandag stond 1 van de hoogtepunten van ons weekendje op het programma: White Island. Helaas ging deze trip niet door, omdat het te hard waaide op de vulkaan (welke 50 km verder in de grote oceaan ligt). Daarom hebben we maar een rondrit gemaakt langs de kust en door het regenwoud weer terug. Ondanks dat de omgeving schitterend was, was ik wel weer blij toen ik ‘s nachts weer lekker ‘thuis in m’n eigen bed’ lag.
Op donderdagavond kwam 1 van m’n maten met het idee om te gaan wintersporten. Vooral omdat ik al enkele goede verhalen van m’n collega’s had gehoord en wintersport in Europa er dit jaar helaas niet in zit zijn we met z’n 5en (het normale groepje van 4 + nog 1 spanjaard, die 1 van de jongens kent) naar de berg gereden. Nadat ik 2 van ons even een spoedcursusje snowboarden had gegeven, werd het tijd voor het echte werk. En werken…. dát was het! Vooral omdat de Spanjaard het goede idee had om een bepaalde zwarte piste te nemen. Nou vind ik dat normaal niet zo’n probleem, maar dit bleek de dubbele zwarte piste te zijn: Een piste vol met ijs en rotsen, die op sommige plaatsen net zo breed was als m’n snowboard! Maarrr de piste was wel erg leuk en uitdagend :p Ook het uitzicht op de berg was prachtig, aangezien we niet in een gebergte zaten, maar op 1 enkele vulkaan kon je ontzettend ver kijken. Zo konden we ook een andere besneeuwde vulkaan langs de kust zien liggen. Helaas waaide het daarom wel erg hard, zodat de berg de dag erna ook gesloten was. Daarom hebben we een trip gemaakt over de Whangunai River, wat bekend staat om zijn tropische regenwouden. Ook hiervan hebben we erg kunnen genieten, al was een extra dagje snowboarden ook geen straf geweest, maar er moest helaas ook weer gewerkt worden…
E noho ra!

  • 01 November 2012 - 17:50

    Anneke:

    Hi Niels, wees maar blij dat je die glowwormen niet hoefde te eten. Rush en chips lijkt me lekkerder. Behalve het skieen en skyswing had ik graag in jouw schoenen gestaan.De haka zou ik erg goed in zijn.
    Over de luchtjes van moeder..die zijn het lekkerst..echt geen modderlucht:) Niels geniet nog verder en doe de groeten aan je vrienden. Ma x



  • 05 November 2012 - 11:12

    Alexander:

    Hallo Niels,

    We zijn totaal onbekenden van elkaar, maar tijdens het zoeken naar een accommodatie in Auckland ben ik op je site terechtgekomen.

    In februari begint mijn afstudeerstage bij Toll Group Auckland, waar jij momenteel ook bent. Heb je tips/suggesties voor het zoeken naar een accommodatie in Auckland?

    Graag hoor ik van je en ik wens je nog een fantastische tijd toe; de reisverhalen zijn indrukwekkend!

    Groeten Alexander

  • 06 November 2012 - 22:26

    Niels Voorhorst:

    Beste Alexander,

    Leuk dat je ook je stage gaat doen bij Toll Group Auckland, ik ben in december echter al klaar, dus lopen we elkaar "net" mis.
    Momenteel woon ik samen met een andere Nederlandse jongen in een 4 persoons appartement in Unilodge (Anzac Ave 138), wat best goed bevalt. De kosten zijn $212 (138 euro) in de week (exclusief internet/elektra), maar dan heb je wel beschikking over een zwembad, filmruimte en een fitnessruimte. Het stelt allemaal niet erg veel voor, maar het is toch leuk. Bovendien ligt Unilodge op slechts 10 minuten lopen van het centraal station, wat erg handig is aangezien ik iedere dag met de trein naar mn stage ga.

    Een andere opties waarna ik heb gekeken is empire (ook een studentencomplex), wat vlakbij de uni ligt. Nadat ik diverse kamers daar heb gezien, denk ik dat mijn appartement in Unilodge iets 'luxer' is, aangezien het wat groter is en een tv heeft (niet alle kamers in Empire hebben dat). Ook ligt het wat verder weg van de leukste uitgaansgelegenheden en het treinstation (maar de bus stopt dan wel weer voor de deur). Desondanks is dit ook een erg populair en leuk complex.

    Ik verbleef mn eerste week in een hostel, zodat ik alles eerst met mn eigen ogen kon zien. Wat ik wel erg fijn vond. Voor meer tips over huisvesting, vervoer, activiteiten etc. moet je maar even een mail sturen naar nielsvoorhorst2002@hotmail.com

    Succes ermee en veel plezier in Nieuw Zeeland!

    Groeten Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 25 Aug. 2012
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 5503

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 14 Januari 2013

Down Under

Landen bezocht: